«لالایی» عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد: تبادل اخبار میان ایران و عراق ضروری است ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

گفتگو با عباس جانفدا، کارگردان نمایش «دل‌بسته» | مسئولان از تئاتر مذهبی حمایت نمی‌کنند

  • کد خبر: ۱۲۴۱۶۵
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
گفتگو با عباس جانفدا، کارگردان نمایش «دل‌بسته» | مسئولان از تئاتر مذهبی حمایت نمی‌کنند
عباس جانفدا، کارگردان نمایش «دلبسته» که این روز‌ها در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، از نبود حمایت مسئولان برای تولید تئاتر مذهبی گله می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، «دل‌بسته» نمایشی مذهبی با حال‌وهوای محرم است که چند شبی است اجرایش در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز شده است.

این نمایش قصه آدم خلافکاری را روایت می‌کند که دو ماه محرم و صفر خلاف را کنار می‌گذارد و در هیئت امام حسین (ع) علم‌کشی می‌کند. بعد‌ها به دلایلی هیئت‌امنا تصمیم می‌گیرند قاسم جگرکی را کنار بگذارند که سرآغاز ماجرای تازه‌ای است.

این نمایش که سال ۱۳۹۶ تولید و اجرا شده است، امسال نیز با حضور هشت نفر از بازیگران مطرح و باسابقه تئاتر مشهد یعنی منصور جهانبخش، راضیه ایرانی، امیر رستگار، عباس رستگار، کریم جشنی، محمد یعقوبی، مهدی فرخنده، ابوالفضل کردی و سپهر شیرازیان اجرا می‌شود.

عباس جانفدا، کارگردان نمایش، دلیل اجرای دوباره را استقبال مخاطبان بیان می‌کند؛ استقبالی که از سوی مخاطبان هست، اما از طرف مسئولان نه!

مسئولان نمی‌خواهند بچه‌های تئاتر کار مذهبی حرفه‌ای تولید کنند

آن گونه که جانفدا می‌گوید، متأسفانه مسئولان فقط شعار می‌دهند و در عمل اصلا حاضر نیستند از نمایش‌های مذهبی حمایت کنند: برای اجرای این نمایش با بسیاری از ارگان‌ها ارتباط برقرار کردیم، نامه نوشتیم، جلسه گذاشتیم و تلفنی بار‌ها پیگیری کردیم، اما هیچ‌کدام از نهاد‌ها غیر از شهرداری که کمک اندکی به ما کرد، حاضر به حمایت نشدند. برای همین است که در تولید این تئاتر از هزینه شخصی استفاده شده است؛ نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان که اگر می‌خواستم همان را نذری بدهم، می‌توانستم ۲۰ دیگ شله راه بیندازم. اما ترجیح دادم نمایشی اجرا کنم که تأثیرگذار باشد. شله بعد از خوردن فراموش می‌شود، اما اثر تماشای این نمایش تا مدت‌ها باقی می‌ماند. این را می‌توانم تضمین کنم. همان‌طور که به ارگان‌هایی مثل حوزه هنری و آستان قدس این تضمین را داده‌ام که نمایش هم باکیفیت از آب در خواهد آمد و هم اثرگذار خواهد بود.

بهانه می‌آورند اعتبار ندراریم

جانفدا در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بهانه‌هایی که این ارگان‌ها می‌آورند، اشاره می‌کند. به‌گفته او وقتی از آن‌ها درخواست حمایت می‌شود، بهانه می‌آورند که اعتبار ندارند، اما از آن طرف اعتبارات هنگفتی صرف اجرای برنامه‌های دیگر می‌شود: واقعا از این موضوع گله دارم که وقتی درخواست حمایت برای تولید یک نمایش با اصول حرفه‌ای دارم، می‌گویند اعتبار نداریم، اما همین الان هزینه زیادی برای تولید نمایشی دیگر صرف شده است. این یعنی مسئولان نمی‌خواهند بچه‌های تئاتر نمایش مذهبی حرفه‌ای تولید کنند. ما حمایت را فقط در پول نمی‌دانیم. به‌نظرم اگر ارگان‌ها بتوانند یک‌سوم کارکنانشان را به تماشای این نمایش‌ها ترغیب کنند، قطعا آن‌قدر نمایش اثرگذار خواهد بود که آن‌ها خودشان تبلیغ‌کننده نمایش ما باشند.

کارگردان نمایش «دل‌بسته» در این راستا به صحبت یکی از مسئولان وزارت فرهنگ اشاره می‌کند که گفته بود «هنرمندانی که در مسیر انقلاب و نظام حرکت کنند، حمایت می‌شوند» و می‌گوید: من در همین راستا حرکت کرده‌ام، پس چرا حمایت نمی‌شوم؟!

نمایش «دل‌بسته» تولید گروه تئاتر هامش هر شب ساعت ۲۰ روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر می‌رود.
علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند از راه‌های ارتباطی که روی پوستر تئاتر درج شده است، استفاد کنند.

 

گفتگو با عباس جانفدا، کارگردان نمایش «دلبسته» | مسئولان از تئاتر مذهبی حمایت نمی‌کنند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->